9.6.2025 10:57
Brambory a cibule za osm korun, mrkev za devět. Hnutí SPD opět jezdí napříč českými městy se svými jarmarky. Některá média spekulují nad tím, jak může být zboží na jarmarku za tak nízké ceny. PrahaIN.cz na téma hovořila s dobře informovaným zdrojem z SPD, který si nepřál být jmenován, ten celou situaci objasnil.
„Jarmarky SPD poukazují na ohromné mediální tajemství České republiky, což je kartelová dohoda českých řetězců a jejich ohromné marže, které běžně činí 300 až 500 procent ceny potravin. Na jednu stranu trpí český zemědělec nízkými výkupními cenami, na druhé straně spotřebitel astronomickými cenami potravin v obchodech. Zisky zůstávají u řetězců, které jsou všechny v rukou zahraničních majitelů. Zejména Němců, Holanďanů a Britů. Třeba Lidl a Kaufland má jednoho německého majitele Dietera Schwarze,“ sdělil redakci PrahaIN.cz náš zdroj.
Systém jarmarků je podle jeho slov založen na tom, že bez přirážky prodávají za výkupní ceny českých producentů. „Pánové, mně je úplně jedno, jestli si moji mrkev koupí Kaufland, Albert nebo vy. Prodám za stejnou cenu, zákazník jako zákazník. Výkupní cena je 9 korun (prodejní kolem 36 korun, pozn. red.). Jako na jarmarku. Na podzim 2024 byla podle českých sadařů výkupní cena řetězců jablek 6 korun. Dnes ta samá jablka prodávají za 30 korun. Krásně je vidět, kolik si řetězce berou do kapsy,“ řekl prý zástupci SPD jeden z dominantních prodejců zeleniny.
Po pokutách vše zlevnilo
„V Polsku se s řetězci vypořádala rázně národně orientovaná vláda PiS, která uvalila na řetězec Biedronka celkem devět miliard korun pokut. Důvodem bylo, aby řetězec preferoval polské zemědělce a producenty. To se stalo a v Polsku od té doby mají ceny o 50 procent nižší než v ČR. Potraviny jsou lokální a kvalitnější,“ sdělil redakci náš člen SPD.
V České republice je prý situace úplně jiná. „Vláda praktiky řetězce kryje. Antimonopolní úřad nekoná. Když uvalí pokutu, tak směšnou. Naposledy byla udělena pokuta 456.000 korun pro Heineken Česká republika, kterou ÚOHS udělil v červnu 2024. Tato pokuta byla snížena o 20 procent díky aktivní spolupráci firmy během správního řízení. V březnu 2025 udělila ČOI Albertu pokutu 200.000 za falešné slevy na kávu Tchibo. Samozřejmě vše je naprosto směšné. Dovoz závadného kuřecího masa z Ukrajiny nikdo neřeší. Případy salmonely se tutlají. Přebaluje se v Polsku a na Slovensku. Ceny masa z Ukrajiny jsou samozřejmě násobně nižší než českého. To musí splňovat přísné EU normy, a navíc zde máme násobně dražší energie. Jen pro příklad, na jarmarcích se prodává kilo vepřového za 89 korun, což je prodejní cena pro řetězce. Před čtyřmi roky to bylo 56 korun. Naopak maso z Ukrajiny se prodává pod 50 korun,“ popisuje dále.
Vláda tvrdé ruky
Čeští producenti to podle jeho slov samozřejmě ví a občas se bouří, ale řetězce prý vládnou tvrdou rukou: „Udělaly to systémem: rozděl a panuj. Kdo drží hubu a krok, od toho odebírají. Kdo si vyskakuje, toho takzvaně „vylistují“. Proto SPD úzkostlivě tají jména dodavatelů, aby neměli problémy. Prostředí je v ČR značně nepřátelské. Křiklavým případem je agrobaron Zdeněk Jandejsek, který praktiky řetězců veřejně popsal. Nakonec to byl sám Jandejsek, kdo dostal od ÚOHS pokutu milion korun za porušování soutěže smyšlenými důvody. Samostatnou kapitolou je Andrej Babiš, který problematiku také neřeší, protože je s řetězci dohodnut,“ uvedl náš zdroj z SPD.
Babišovy produkty jsou v regálech podle jeho slov s nízkou marží. Hlavní rozdíl mezi Polskem a Českem vidí v tom, že nejsme zemědělský národ. „Lidí v oboru je málo. Navíc politici nemají zemědělství jako prioritu. Ani Agrární komora nekoná, byť deklaruje nespokojenost. Zatímco v roce 2002 byla osevní plocha na zeleninu 18.000 hektarů, loni to bylo už jenom 10.000 hektarů. Letos to je zase méně. Jak nám řekli zemědělci, co dělají zeleninu, tak jestli se něco rychle nezmění, do 5 let tu končí. Nebude ani hektar. Jen zahrádky soukromníků. Tam je osevní plocha cca 4.000 hektarů. Dominantní producent už například skoupil družstva v Portugalsku a pěstuje tam. Vozí mrkev do Čech a prodává jako českou,“ popisuje dále náš zdroj.
Důvodem, proč se nic nemění, je prý strach. „Agrární komora je napojena na vládní strany a nemají povoleno protestovat. Babiš je spokojen, ten ze systému profituje. A jednotlivci jsou umlčeni. Média mají vysoké inzertní příjmy od řetězců a také jsou na jejich straně. Ostatně neotřesitelná mediální pozice prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy je toho důkazem. Ten jednoznačně hájí zájmy zahraničních řetězců, ale novináři jej citují a zvou do všech pořadů. Včetně veřejnoprávní ČT a ČRo,“ uzavírá náš zdroj s tím, že jarmarky SPD jsou signálem pro české zemědělce, že není vše ztraceno.