Radim Fiala: Ministr dopravy Dan Ťok z ANO oznámil odchod z Babišovy vlády.

10/4 2019
Připomeňme ještě aspoň pár faktů o tom, v jak katastrofálním stavu je česká silniční a dálniční síť. Babiš sliboval, že postaví nové silnice a dálnice, ale ta čísla jsou naprosto šokující. Vidíme, jak ve skutečnosti Babišova vláda „maká“. Hnutí SPD považuje investice do silniční infrastruktury a infrastruktury vůbec za jednu ze svých priorit. Vláda v předloňském prohlášení slíbila, že do roku 2021 zprovozní 210 kilometrů dálnic, za poslední rok se ale postavily jen čtyři! Pokud by měl být slib Babišovy vlády dodržen, muselo by se v dalších letech stavět tempem přes 60 kilometrů dálnic ročně. Od roku 2000 se v ČR postavilo 309 km, od 2010 pouze 75 km dálnic a prodloužily se o 62 %. V Polsku mezitím 1282 km od roku 2000 a 783 km od roku 2010, nárůst je 350 procent. Maďarsko postavilo 1476 km od 2000 a 447 km dálnic od 2010, což je trojnásobný nárůst. Ekonom Lukáš Kovanda upozornil, že na počátku tisíciletí jsme měli v přepočtu na obyvatele rozsáhlejší dálniční síť než Maďaři i Poláci. Nyní však má Maďarsko zhruba 2,5krát více dálnic na obyvatele než ČR a viditelně nás dotahuje také Polsko. Poláci v absolutním vyjádření, tedy bez přepočtu na obyvatele, vybudovali v letech 2000 až 2016 2,5krát více kilometrů dálnic než ČR. Ovšem ani v posledním celém Ťokově roce v úřadu ministra dopravy, v roce 2018, se situace nijak nezlepšila. Česko loni dokončilo pouze čtyři kilometry dálnic! Takže tady vidíme, jak ve skutečnosti Babišova vláda „maká“. Hnutí SPD považuje investice do silniční infrastruktury a infrastruktury vůbec za jednu ze svých priorit.